M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

onsdag, maj 31, 2006

Massproducerade köptempel och varor


MALMÖ. På sextitalet gjorde varuhusen entré i våra svenska stadskärnor. I både stora och små städer fick äldre bebyggelse maka på sig för den nya tidens intåg. I närmast brutal betongkostym drog Domus, EPA och Tempo in i våra medvetanden. Vilken stad har inte ett eller flera jättevaruhus i centrum?

Vi känner förstås dubbelt inför dessa monument från en annan tid. Det är ont om estetiska fullträffar och både placering och dimensioner är inte sällan monstruösa. Samtidigt har köptemplen fyllt en viktig funktion för den moderna människan.

Kontrasten mellan dåligt sorterade småbutiker med handel över disk och snabbköp med allsköns varor till billiga priser är enorm. Helt plötsligt hade Svensson både råd och möjlighet att köpa vad som helst från hela världen.

Med massproduktion och enhetspris (EPA betyder just Enhetspris-Aktiebolaget) ökade den ekonomiska tillgängligheten för vanligt folk. Att ordet EPA har blivit synonymt med dålig kvalité säger en del om tidens slit-och-släng-mentalitet. Ett annat exempel är den travesti många barn sjunger till jul; ”hej tomtegubbar slår sönder glasen och köper nya på Tempo”. Tydligare kan nog inte den sorglösa köpfesten illustreras.

Ett av få av dessa mammons helgedomar som någorlunda passar in i omgivningen hittar vi i Malmö. På Södergatan håller dagens Åhléns på att renoveras och lämningar av gårdagens Tempo tittar fram. Vi ser tydligt hur de fem bokstäverna suttit på den tidstypiska betongfasaden.

Tempo grundades som postorderföretag kring förra sekelskiftet av herrarna Åhlén och Holm. När varuhusförsäljningen blivit succé på sextiotalet lades postorderverksamheten ner för ytterligare butiksexpansion. 1977 köptes EPA upp och ytterligare sju år senare bytte hela företaget namn till ett av grundarnas efternamn: Åhléns.

Inte heller Domus är sig likt. Oss veterligen finns bara varuhusnamnet kvar i Kristianstad. På övriga håll har galleriorna tagit över lokalerna under namn som ”Kompassen” eller ”Centrumhuset”. Det är nya vindar som blåser bland Sveriges köpmän.

Som monument över en annan tid står de där i närmast alla svenska städer. Tre kedjor i överdimensionerad kostym stöpte om våra stadskärnor och köpvanor. Med både varor och arkitektur i massproduktion.


Malmö. Tempo tittar fram. Foto: Henrik Nerlund

Etiketter: ,